Haastattelussa Notkea Rotta! (lataa Hipat!)



Redrum-187: Tervehdys Notkea Rotta! Mikäs boogie? kuinka on lähtenyt viikko liikkeelle?

Notkea Rotta: Hieman tunkkaisesti, kiitos kysymästä. Tuli niinsanotusti nollattua tilanne tuossa viikonloppuna. Eli 2 vuorokautta kaupungin vauhdissa viinan woimalla. Anyway, nastaa oli.

Redrum-187: Teikäläiseltä on nyt lokakuussa tulossa järjestyksessään kolmas kokopitkä Monspilta, joten jauhetaanpa siitä hieman alkuun. Levyn nimi on Kontula – Koh Phangan all night long. Mistäs moinen nimi? Levy ilmeisesti noudattaa jonkunlaista itämaista teemaa aiheiltaan?
 
Notkea Rotta: Nimi ja lätyn perusidea on ollut tiedossa jo pitkään. Tais olla joku Rumban haastis Kaupungin Vauhdissa ep:n tietämiltä kun kerrottiin jo tän ns. ”lähiö-trilogian” tulevan päätösosan nimi. Siis koko albumisarjahan on kokonaisuudessaan aika monen lähiörypistelijän peruskaava. Eka pöhistään omissa nurkissa ne ekat Mazdat solmuun, sen jälkeen käydään ydinkeskustan teknotaivaissa tutustumassa näennäisesti hieman fiininpään puhinaan, palataan kotikonnuille ja huomataan että ei perkele, nää samat vanhat karvanaamat laulaa karaokea näissä paikallisissa räntämurjuissa aamusta iltaan ja tullaan tulokseen että pakko ottaa hatkat. Ja Thaimaahan on uusi Kanaria, jossa homma toimii ja jonne on helppo päästä. Tää lätty on sekä sellainen fyysinen, että henkinen matka pallon toiselle puolelle.

Redrum-187: Omasta mielestäni teikäläisen levyt ovat aikaisemmin keskittyneet jollain tasolla pääkaupunkiseudulle ja tarinat käsittelevätkin paljon paikallisia aiheita. Onko tällä uudella levyllä pyritty ottamaan suurempi yleisö huomioon hieman globaalimmin aihein?
 
Notkea Rotta: Tää on jännä juttu. Vaikka noilla edellisillä lätyillä paikallisia osoitteita/mestoja vilisee, niin pääasiallisesti Rautiksen kanssa ollaan kelattu, että nää henkilöt ja niiden tarinat ja vinksahtaneisuus on se pääjuttu. Ja vaikka toilailut onkin sijoitettu niihin maisemiin missä itse elämänsä on viettänyt, se on vaan se näyttämö missä meno tapahtuu. Totta kai ympäristölläkin on vaikutus henkilöihin, ja ollaan sillä tasolla yritetty enemmänkin tavoittaa sellainen yleinen lähiöiden henki. Kontulasta Kuusankoskelle ja Herwoodin kautta Ristinummelle. Ymmärtääkseni aika samankaltaista soundia noissa rappukäytävissä kolisee, omin paikallisin erikoisvivahtein tosin. Maailma on lähiö! Ja mitä kysymykseen tulee, ei tässä mitään yleisöjä sen kummemmin olla kelattu. Matka jatkuu, tällä kertaa Thailändiin.

Redrum-187: Luonnehdit meikäläiselle joskus levyntekoprosessin aikana pienessä maistissa täälä Vaasassa, että tuleva levy tulee olemaan melko erilainen verrattuna aikaisempiin Notkea Rotta julkasuihin. Nyt kun paketti on valmis, niin on hyvä kysyä, että miten albumi poikkeaa loppujenlopuksi mielestäsi aikaisemmista Notkea Rotta -julkasuista?
 
Notkea Rotta: Hahmojen tarinat ovat, jos suinkin mahdollista ehkä vieläkin psykedeelisempiä ja henkilökohtaisempia. Ja nythän niitä ed. kysymyksessä ruodittuja paikallisia maamerkkejä ei juuri vilise. Suurin muutos on kuitenkin musiikillinen. Nyt ollaan naitettu koneet ja live-soittimet ensimmäistä kertaa kunnolla yhteen ja musiikillisia maisemia ja tunnelmia löytyy todellakin laidasta laitaan.

Redrum-187: Onko teidän bändin/possen, vai miksi tuota pelottavan näköistä sakkia nyt kutsuisikaan, kokoonpano muuttunut tässä vuosien varrella ja ketä kaikkia nykyään tuossa teidän aktissa oikein vaikuttaa? Ketä kaikkia tuolla Kontula – Koh Phangan all night long levyllä kuullaan mikrofonin varressa?
 
Notkea Rotta: Tääkin asia on hyvä kertaalleen vielä selventää, eli Notkea Rotta on nimenomaan bändi. Sen niminen hahmo tosin on mukana siinä kokoonpanossa (vrt. Van Halen), kuten ehkä selväksi on jo tullut, mutta bändistä on kysymys. Pöhinää-sinkku, jonka tosiaan piti aikoinaan olla ainoa juttu mitä Notkea Rotta-nimen alla tehdään, alkoi tunnetuin seurauksin elää omaa elämäänsä ja vaikka nimi skidisti johtaa harhaan ja kohti sitä yhtä hahmoa, päätettiin sitä olla muuttamatta, kun se sinkun myötä oli jo jäänyt jengille mieliin. Ekasta sinkusta lähtien ydinjengi on ollut kasassa. Eli Rotta, Rautis ja tuottaja/ohjelmoija Pajulaakso. Ekalle albumille tuli mukaan Rohtori ja on/off jäsen Meno-Anu, joka tulee ja menee kuinka sitä itseään huvittaa, tyypillisen härskin yksinhuoltajan tapaan. Mikkiin räkivät tällä lätyllä Rotta, Rautis ja Rohtori. Meno-Anu ei lähtenyt lomalle. DJ Anni-Helena on ollut matkassa Kaupungin Vauhdissa Ep:stä lähtien. Tällä lätyllä näkyvässä roolissa on myös live-keikoilta tuttu rytmiryhmä Liekehtivät Torsionit eli Pannu Hanhi, Stone ja Putsi-Tero.

Redrum-187: Notkean Rotan levyt on aina ollut melko persoonallista ja uniikkia tuotantoa pullollaan. Kuka teillä toimii studiovelhona tällä uudella levyllä, eli kuka on siis saanut tuotannon vastuulleen? kuinka Notkean Rotan julkasuilla ylipäätään toimii tuo tuotannon kehittely? huuteleeko Rotta väliin mikä kelpaa ja mikä ei, vai onko näitä sumplittu isommallakin porukalla?
 
Notkea Rotta: Tuotantopuoli on aina ollut kolmen kauppa. Pajulaakso on tämä konkreettinen studiovelho, jolla on vehkeet täydellisesti näpeissä. Pääasiassa tuotantohommat ovat menneet näin: Mulla ja Rautiksella on savikiekkoja ja c-kasetteja ja rujot vanhat sämplerit, joilla me itseksemme duunataan demoja. Jotkut biisit voivat rakenteiltaan tuossa demo-vaiheessa syntyä hyvinkin valmiiksi, tai sitten mielessä on vain joku siisti skidi maisema tai naksutus, jonka ympärille aletaan studiolla rakentaa kipaletta. Joka tapauksessa himoissa kelatut palikat otetaan studiolle messiin ja sitten aletaan varsinaisiin hommiin Pajulaakson kanssa. Eli jamitellaan ja testaillaan juttuja, lisätään stuffia ja otetaan taas pois…eli perus musailua. Jotkut muuttuvat totaalisesti alkuperäisestä ideasta, jotkut voivat pysyä lähes samanlaisena.

Kyllä ne kipaleet aina muotonsa löytää, kunhan estottomasti heittäytyy stygen vietäväksi. Ja nythän homma lähti tämän uuden lätyn kanssa ihan uusiin sfääreihin kun noi bändin pojat otettiin osaksi tuotantoprosessia. Jos mieleen tuli että, tähän sopisi reipas trash-metal komppi, niin ei muuta kun idea korvan taakse ja kun tiedossa oli esim. kaikki live-kannut mitä tultiin tarvitsemaan, mentiin Pannu-Hanhen kanssa studiolle ja paukutettiin rummut purkkiin. Sama juttu skebojen ja muiden soittimien kanssa. Eli laajennettiin tuotantoa, ei mitenkään itsetarkoituksellisesti, vaan kunkin biisin tarpeen mukaan. Ja koska noi bändi-ukotkin ovat musamiehiä henkeen ja vereen, keskusteluissa heidän kanssaan tuli esille helvetin hyviä sovitusjuttuja. Ja miksausurakka päälle, joka sekin tehtiin kolmeen pekkaan Pajulaakson ja Rautiksen kanssa, niin oli sitä aika vitun helpottunut kun lätty vihdoinkin lähti painoon. Levyn piti vilpittömästi olla ulkona jo viime keväänä, mutta nälkä kasvoi syödessä tuotannon suhteen ja hyvä niin. Nyt ei enää leikitä vaan pannaan isolla vaihteella haisemaan, vain mielikuvitus rajana.

Redrum-187: No mikäs on oma suosikkibiisisi tuolla Kontula – Koh Phangan all night long -levyllä ja miksi juuri se?
 
Notkea Rotta: Aivan mahdoton sanoa. Koko lätty on yks vitun vuoristorata, jossa jokaisella mutkalla on oma paikkansa.

Redrum-187: Onko muuten levyn tiimoilta tulossa jotain musiikkivideota?
 
Notkea Rotta: Sadistiset Fabiot on valmis. Se on rosoisemman rokkipuolen esittely ja jostain tanssittavammasta kipaleesta mahdollisesti myöhemmin joku helvetin acid-house henkinen Happyface-Hacienda-video. Mitään Pöhinää-tyylistä lyhytelokuvaa ei olla tälläkertaa kelattu. Pelkästään Baila, Baila!

Redrum-187: Notkean Rotan soundista kuulee että vaikutteita on varmaan otettu paljon muualtakin kuin pelkästään rap-musiikin parista. Minkälaisia artisteja siellä taustalla on ollut vaikuttamassa? Mistä Notkea Rotta löytää nimenomaan soundeilleen vaikutteensa ja innoittajansa?
 
Notkea Rotta: Kai se soundi on joku meidän kolmen pääjehun musiikkihistorioiden yhteensulautuma. Rautiksen kanssa maut ovat aika samankaltaiset, Pajulaakso on taas piirun verran porinaan päin. Henkilökohtaisesti tullu oltua musahullu joku 20 vuotta ja matka on ollut mielenkiintoinen. Twisted Sisterit ja W.A.S.P:it saivat aika vihaista seuraa kun ekat NWA:t ja Geto Boysit lyötiin pöytään 80-luvun lopussa. Ysärin alussa sitä olikin jo pitkätukkana intoilemassa Sepulturasta, Amenista ja Rytmihäiriöstä ja sitten tulikin Pink Floyd ja proge… ja goa-trance ja jazz ja ambient ja Talking Heads ja joku vitun Bela Bartok… ja AC/DC:hän on aina ollut aatelia. Eli mitä väliä nimestä tai tyylistä, jos joku on hyvää, se on hyvää. Kasarihevistä klassiseen, helmet on helmiä.

Redrum-187: Willie D on nyt pariin otteeseen käynyt täälä Suomessa esiintymässä ja kuulin melko jännittäviä huhuja viime keikan jälkimainingeista ja esimerkiksi saunasta Rottaan ja Willie D:hen liittyen. Kerroppa hieman lisää mitä siellä jatkoilla on oikein tapahtunut? ilmeisen vähissä vaatteissa on kuitenkin hilluttu?
 
Notkea Rotta: Hahahaha! Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. 3rd Railin sakin kanssa jatkettiin keikan jälkeen juhlia hotellilla, kun viereisessä huoneessa bunkannut Willie paukkasi bailuihin megeen. Oltiin just menossa saunaan ja tottakai kysyttiin maailman kovinta räpäyttäjää megeen löylyttämään. Se vastasi jotain tyyliin: ”Fuck No! Nigga thats gayshit!” ja keskittyi sen jälkeen enemmänkin suomalaisen naiskauneuden piirittämiseen. Harmi, olisi ollut vitun kunkkua vetää Willie D:n kanssa 100 asteessa lämmintä kossua ja räpätä munasillaan ”Fuck Rodney King”:iä acapellana. Ehkä seuraavalla kerralla.    

Redrum-187: Notkea Rotta on varmasti ollut aina yksi koko musiikkibisneksen näkyvimmistä Itä-Helsingin esilletuojista. Mikä sielä idässä niin kiehtoo? Mikset räppää esimerkiksi Vaasasta kun täällä kuitenkin ravaat usein!?
 
Notkea Rotta: Tästä itä-Helsinki/lähiöläpästä taisi tuolla aikaisemmin tulla jo vastattua. Vaasa-biisi on ollut jo ideatasolla pitkään muhimassa! Kai se ton Kunkku Pähkinän ja Jari-Kalman kanssa vielä toteutuu featuring Aromaa kertseissä. Giggling Marlinin suomirock-puolelle vetämään leukoja ja sitä rataa! Pöhinää Raippaluodon sillalla! By the way, Palosaaren Poikia ollaan henkeen ja vereen! Hahahaha! Terveisiä Mummolle!

Redrum-187: Olet ollut nyt pitkään Monspilla ja viihdyt ilmeisen hyvin siellä suunnalla. Miten se Kepe saa houkuteltua niitä eturivin artisteja huomaansa? Huolenpito on ilmeisesti ihan äidin tasoa?
 
Notkea Rotta: Kaveripiirit on pienet ja läppä lentää. Äidin tasosta en tiedä, mutta homma on toiminut helvetin hyvin. Taiteellisesta vapaudesta ei ole tarvinnut vääntää ja siiderikin on riittänyt! Thänx Keijo.

Redrum-187: No jos puhutaan hetki ihan Suomi-räpistä. Kiinnostaako laisinkaan ja seuraatko kuinka aktiivisesti menoa? Mitä artisteja itse fiilistelet tällä hetkellä Suomi-rap genrestä ja keneltä haluaisit kuulla enemmänkin tulevaisuudessa?

Notkea Rotta: Perus-räppi, ulkomainen kuin suomalainenkaan ei viimeaikoina ole ollut se musiikkityyli, mitä on ankarimmin tullut luukutettua. Toi 80-luvun lopun rässirytinävaihe on jäänyt kesästä päälle. Testament ja muut.

Mussuttajien lätty on kai se viimeisin mitä on kuullut, kun siinä on itsekin mukana posottamassa. Hyvän lätyn ukot väsäsivät ilmeisen lungilla meinigillä turhia kiristelemättä. Reilukerhon levykin on musta helvetin hyvä, ehkä vähän liian vähälle huomiolle jäänyt, siis näistä ihan äskettäin julkaistuista.

Muuten Asan Leijona-lätty on hieno, Salaliittoteoria asiallisen ankara ja Petos ja KU ja nää perus Kolmannen Raiteen ja idän ryyppykaverit tietysti, hehe! Mutta eniten odotan ehdottomasti T-Murhalta jatkoa `Murha ei vanhene koskaan` – klassikolle! Muutenkin toi Olarin flipperimpi osasto Ässän ja Raimon johdolla on aina ollut erittäin lähellä sydäntä. Ässä on suomi-räpin Syd Barret ja sille olisi helvetin siistiä tuottaa levy. Se nero leijuu hyvin erikoisissa sfääreissä. 

Redrum-187: Mistäs oma innostuksesi juuri rap-musiikkiin juontuu? Mistä olet saanut ensimmäiset rap-levyt käsiisi ja mitkä ne oli?
 
Notkea Rotta: Eka oli Beastie Boysin Lincensed To Ill. Ostin Anttilasta. Ja se oli menoa. Se oli hyvä välivaihe hevistä räppiin, kun siinä kuitenkin sähkis soi ja aika rokki ote muutenkin on valloillaan. No, sit seuras se loppu Def Jam kama- DMC, Enemy. Itseasiassa muistan hyvin kun poistin Enemyn tokan `It takes a Nation..jne`ja olin vitun ihmeissäni himassa ämyreiden ääressä, mitä helvettiä tää on. Oli sen verran progressiivista tuotantoa. Kyl se siitä sitten aukesi ja on yks suurista suosikeista vieläkin.

No sittenhän tuli nää Gangsterit… NWA,CMW, ja tietysti Geto Boys, joka veti kaikilta edellä maintuilta maton alta. Fuck Em-lätty on kovin räp-levy ikinä. Piste. Ja nythän toi Willie D on pariinkin kertaan käynyt täällä… eli yks niistä sankareista tullu vihdoinkin nähtyä livenä! 3rd Railin ukkojen elämää suurempi kulttuuriteko.

Redrum-187: Onko Notkea Rotta minkälainen musiikinkuluttaja? Tuleeko itse ostettua paljon levyjä näinä levynmyynnin pohjanoteeraus aikoina? ja kerro vaikka mitkä on pari viimeisintä levyä mitä olet hankkinut itsellesi.
 
Notkea Rotta: Musahulluhan tässä on ja vinyylilevyihin ne viikkorahat vieläkin menee. Vanha matsku lähinnä divareista kiekkoina ja uudet helmet ihan cd:inä, jos vinyyliä ei ole saatavilla. Mp3-maailma on totaalisen vieras. Viimeviikolla tuli poistettua kahden kotijumalan, eli jo 60-luvun lopun psykedeliakuvioissa aloittaneiden Robert Wyattin ja Kevin Ayersin tuoreimmat lätyt. Eikä laatu ole näillä guruilla iän myötä kärsinyt, toisin kuin niin monelle valitettavasti käy. Siihen täytyy pyrkiä.

Redrum-187: Mitäs itse ajattelet tuosta levynmyynnin suhteellisen radikaalista laskemisesta? Ei varmaan ainakaan erityisen hyvä asia noin artistin ja levy-yhtiöiden näkökulmasta?
 
Notkea Rotta: En ole noita juttuja niin pitkälle ehtinyt kelailla. Mutta onhan se selvää että tässä jonkin sortin murrosvaiheessa ollaan noiden jakelujen ja julkaisijoiden tulevaisuuden suhteen. Saas nähdä miten bisneksen käy. Salettiin joku ratkaisu löytyy ja artistitkin saavat vielä sipuliteemakkaransa ranskiksen päälle.

Redrum-187: Olet keikkaillut vähän siellä ja täällä joten kerro meille nyt loppuun vielä, että mikä on ollut semmoinen reissu/keikka, mikä ei unohdu ikinä ja onko jotain hyvää stooria sieltä mahdollisesti kerrottavana?
 
Notkea Rotta: Keikoilla on aina kivaa ja täysillä vittu vedetään, oli mestana joku Pizzerian nurkka tai Olympiastadion… niin, sitä muuten odotellessa… mutta joo noista keikoista, blaah, niistä reduista sais itsessään aika pitkän stoorin duunattua, jos itse-sensuuria vähän madaltais, anyway, pälälässynlää, haastattele joskus Rohtoria, se on aika yksityiskohtaisesti doku-mentoinut noi jutut. Mutta jos ne pumput joiden kanssa lava on joskus tilaisuudesta riippuen jaettu, ulottuu Looptroopista Matti Nykäseen, niin onhan siellä tapahtumaa ja sattumusta ollut laidasta laitaan.
 
Redrum-187: Minkälainen suhde Notkealla Rotalla on oman kätensä kanssa? Näköhavaintojen mukaan teikäläistä on nähty melko usein pyörimässä Itiksen Hot Lipsissä?
 
Notkea Rotta: Suhde omaan käteen ja Itäkeskuksen Hot Lips-myymälän henkilökuntaan on helvetin hyvä. Ja se käsi on useimmiten kuitenkin sen kuulakärkikynän varressa vaikka Lipsissä olisi käytykin. Paras riimienkirjoitusilmapiiri nimittäin on aamuyöllä kello neljä, puoliksi valveilla, puoliksi unessa, afroamerikkalainen aikuisviihde pyörii taustalla äänettömällä ja vinyyliltä raikaa rahisevaa Miles Davisin 70-luvun alun sähkökauden toismaailmaista viidakkojamittelua. Silloin pyöritään sellaisessa nastassa alitajunnan puutarhassa että oksat pois. Ja riimi rullaa. ThanXXX, Lips!

Redrum-187: Viimeisenä tietenkin vielä vapaa sana ja terveiset sivuston väelle?
 
Notkea Rotta: Terveiset sivuston väelle, poistakaa lätty ja tulkaa jumalauta keikalle, jos kunnon Hurlumhei ja pälälässynlää maistuu! Ratt´n´Roll on paras juttu mitä maailmalla on tällähetkellä tarjota! Pöhinää!!!

Kiitoksia Notkealle Rotalle haastattelusta!

Notkea Rotta: Kontula – Koh Phangan all night long kaupoissa 24.10

Lataa tai kuuntele alla olevasta linkistä Notkea Rotta – Hipat biisi tulevalta Kontula – Koh Phangan all night long levyltä!

Notkea Rotta – Hipat
(Lataa: Klikkaa hiiren oikealla linkin päälle ja valitse ”Tallenna kohde levylle”)

www.notkearotta.com
www.myspace.com/notkearotta
www.monsp.com
                                                              Haastattelija: Joonas Aromaa

Jätä kommentti