Chopped & Screwed

Keskustelua etelän gangsta-rappiin liittyvistä aiheista. Esim. Texas, Tennessee, Louisiana jne. artisteihin, julkaisuihin ja yleisesti asiaan liittyvä keskustelu käydään täällä.
Locedilocetus
Viesti:

Chopped & Screwed

Viesti Kirjoittaja Locedilocetus » Ti 17.1 2006 2:45

Ei kai oo Dirty south aluetta ilman tämän aiheen keskustelua?

Toiset vihaa, meikä diggaa, mites muut?

Chopped & Screwedhan on siis se Texasilaisen Dj Screw keksintö joka keksi siirappia sippaillessaan hidastaa ja choppailla(vähän niinkuin jättää biisi jumittaan tiettyyn sanaan/kohtaan) eri teksas artistien biisejä ja näin sai ne joidenkin mielestä kuulostaan hyvältä.

Myöhemmin Dj Screw sitten kuolikin tohon "siirappiinsa", mutta perinne on jatkunut ja Chopped & Screwed levyt on etelässä yhä hyvin suosittuja ja homma on levinnyt jopa muualle.

Keskustelua voisi herättää aiheesta, miten jengi lämpee tälle touhulle? parhaita levyjä? biisejä? kovia C/S DJ:tä?(muitakin kuin Screw)

mitä ikinä keksitte. Dj Screwsta vois tänne jossain vaiheessa tulla kertoon vähän kattavamminkin sekä tulla esitteleen parit kovat choppailut, mutta päästetään nyt ekana jengi puhuun omia mielipiteitään.

Axel Foley

Re: Chopped & Screwed

Viesti Kirjoittaja Axel Foley » Ti 17.1 2006 3:09

Toimii joissakin tapauksissa mainiosti, tosin esimerkiksi Dre Daytä itse en screw-versiona halua kuulla. Kerta riitti.

Jo joskus aiemmin hehkutetut E.S.G.:n Swangin' And Bangin' ja Point Blankin My Mind Went Blank screw-versiot ovat useasti kuuntelussa.
Oma suosikki on kuitenkin tuttu ja taattu Three Six Mafian Sippin' On Some Syrup.

Jos nimenomaan DJ Screwn tuotantoon haluaa tutustua, niin kannattaa tsekata 3 'N The Mornin' -julkaisut, sekä All Work, No Play. Itse diggailen, tosin tietämykseni c&s-kamasta ei ole kovin laaja, joten jätän esittelyt ja tarinat joillekkin muille.

Klondike

Viesti Kirjoittaja Klondike » Ti 17.1 2006 13:38

Jepp...toi on todellakin noussu muoti-ilmiöks...
Kaikki Paul Wallist lähtie on alkanu leikkii Screwta.
Omallaki (täl viikol?) ilmestyvällä levyllä on 3 slowed versioo...
Kyl se on alkanu uppoo luihi ja ytimiin...Tosin paskat biitit kuulostaa tuplasti paskemmilta hidastettuna mut hyvät biitit ja biisit ahh... se onki jo ihan muuta
Omast mielest parhaimpii Screwattui artistei on
Z-Ro, Devin, Point Blank (my personal Screw tape) joka kandee tsekkaa..iha överi hidastettu ja sellanen kokoelma ku Something 2 lean to pt.4 mm.ESG ym

Jos haluut kuulla milt suomiräp kuulostaa hidastettuna
imase tost mun mixtape biisi

www.myspace.com/myrkyllist

Salanick s.n.p.a

Viesti Kirjoittaja Salanick s.n.p.a » Ti 17.1 2006 15:31

Dikkaan, pieninä annoksina kuunneltuna. Esim. toi ESG:n bangin n swangin c&s - versio on aika kingi. Levyllistä tätä menoo en kyllä ostais, on toi kuitenkin sen verran friikahtaneen kuulosta. Mutta sillon tällön, sillon tällön.

np. Point Blank & Z-Ro - Srew Did That

Tossa on hyvä C&S-tyylin kehittäjän muistolle omistettu träkki, jolla myös "wannabe Srewit" saa paskaa niskaansa.

Locedilocetus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Locedilocetus » To 19.1 2006 2:13

Itse kyl ostan Chopped & Screwed tavaraa aina välillä, en nyt sano että yksikään levy toimisi välttämättä paremmin C/S versiona, mutta ainakin ne toimivat hyvin ja eritavalla kuin alkuperäiset. Ikävä kyllä en oo vielä saanut aikaiseksi hommata paljon hehkutettuja Screw:n 3 n Tha Mornin settei aitona enkä ole edes päässyt tutustuun tohon Devin the Dudeen C&S:nä vaikka oon varma että se ois helvetin mielenkiintoinen kokemus koska sitä on niin paljon hehkettu. Itseltä löytyy tällä hetkellä 2 Traen levyä hyllystä C/S versioina ja molemmat on kyl tiukkaa menoo. Traen Losing Composurella toimii helvetin hyvin melankolisen ja haikean kuuloinen meno CS:nä, koska hidastus antaa menoon lisä tunnelmaa, parhaita biisejä on varmaankin tuo On The Southside mitä levyltä löytyy. Toisella levyllä, Samething, Different Day löytyy jopa 2 CDllistä Choppailua ja ruuvausta ja molemmat levyt pystyy kyl helposti soitteleen läpi ilman skippailua. Helvetin hyvin toimii tältä levyltä ainakin Asshole By Nature ja Let Me Live joiden tsekkaamista suosittelen kyllä kaikille(niin itseasiassahan tätä traen levyä ei saa kuin sellaisena versiona missä tulee 3 cd:tä + dvd eli kaksi choppia ja yksi normaali + musavideoita), joten jos hommaat levyn niin älä helvetissäkään jätä muita kuin ykköscd:tä kuuntelematta.

nidvepa

Viesti Kirjoittaja nidvepa » To 19.1 2006 14:31

lähinnä vihaan... Toki jotkut biisit toimivat jopa paremmin tälläsenä, silti ei oo mun juttu

PAT MORITAN HAAMU

Viesti Kirjoittaja PAT MORITAN HAAMU » Pe 20.1 2006 11:40

arvostan suuresti.

tämän tyylisuunnan tekijöistä on tietysti yksi yli muiden, ei tarvinne lähteä edes arvailemaan.

mä en niinkään yleensä lämpene noille kokonaisille levyille jotka on käsitelty tällä tavalla - jotkut biisit kun ei vaan kuulosta hyvältä niin. mielenkiintoisena faktana sanottakoon että Screw itse ei koskaan työstänyt kokonaista levyä tähän tyyliin. toki joitakin poikkeuksiakin on, esim. Mike Jonesin viimevuotisen soolon bonuksena tullut s&c-versio oli huomattavasti fiilisteltävämpää kuunneltavaa kuin normaali (tästä erityisesti kiitos Archie Leen ikimuistoiselle "Paid in full like EPMD"-lainille. myös Beltway 8:n versio K.B.:n & Lil' Flean levystä toimii hyvin, ja jonkun random-tyypin versio Lil' Keken Don't Mess With Texas:ista kuulostaa oikein hyvälle (jos muutamat kusiset choppaukset lasketaan sormien läpi.)

muista tän tyylin dj:istä:

DJ Big Baby - harrastanut tätä jostain 90-luvun puolenvälin tienoilta asti. oli käsittääkseni monella tapaa Screwn "opetuslapsi" ja se kuuluu. choppausta ei ole liikaa (kuten niin monella nykyisin,) ja ne tärkeimmät asiat eli biisivalinnat ja blendaus ovat hyvin hallussa.

DJ D - tekee myös kovia miksauksia. kehoitan tosin pysymään erossa tyypin itse tekemästä musiikista - täyttä skeidaa.

Michael "5000" Watts - vaihtelee. luultavasti suosituin näistä nykypäivän dj:istä (eli t.s. yleensä Wattsiin otetaan yhteyttä kun halutaan s&c-versio omasta levystä,) ja se kuuluu valitettavasti musiikissa: osa levyistä on täysin juostenkustuja paskoine vaihtoineen ja choppeineen, välillä taas saa paskastakin jotain hienoa aikaiseksi (Mike JOOOOOONES.) taisi olla ensimmäisiä jotka Screwn ohella alkoivat tätä tekemään, ja on joidenkin Screwn lähipiiriin kuuluneiden vihalistalla lausuntojena vuoksi (erityisesti Z-Ro)

O.G. Ron C - aika kova DJ, mutta ei aina onnistu mixtapeissaan / albumeissaan. DJ DMD:n 33 - Live From Hiroshima oli onnistunut, aika moni F Action-sarjan mixtapeista paskaa.

Paul Wall - ...paskaa. saisi pysytellä loitolla tästä hommasta.

Rapid Ric - lupaava uudempi tyyppi. Whut It Dew-mixtapet ovat olleet kovassa soitossa. keskittyy ehkä liikaa 59357935 biisin ahtamiseen, eikä fiilisteltävää välillä jää tarpeeksi.

Beltway 8 - OK.

noiden lisäksi on tietysti lukemattomia muita.

suurin ongelma tässä "skenessä" on liikatarjonnan lisäksi toi mixtapejen tyylin muuttuminen. yhä enemmän painottuu siihen EXCLUSIVE!-shittiin eikä siihen itse musiikkiin. mieluummin kuulisin yhteen miksattuna vanhaa ja uutta shittiä kuin sitä että levyt pullollaan jotain mystisiä pikkutekijöitä jotka eivät kuulosta hyvältä.

huvittavana faktana mainittakoon: asiaan vihkiytyneet Houstonilaiset tyypit saavat yleensä paskahalvauksen jos erehtyy puhumaan mistään muusta kuin Screwn itse tekemästä "Screw music":ina (median lanseeraama termi.) koomista sinäänsä. kaiken pitää olla "slowed & chopped" tms. ::)

snemeis

Viesti Kirjoittaja snemeis » La 04.2 2006 17:45

Geto boyssien mind playin tricks on me O.G. Ron C:n ruuvaamana ja pilkkomana on kyl yks parhaista s&c biiseistä mitä oon kuullu

UncleSam
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UncleSam » La 11.2 2006 17:52

Enpä ole hirveesti itse näihin Screwed & Chopped juttuihin tutustunut. Ainut kokonainen s&c levy, mikä itseltäni löytyy edes jossain formaatissa (lue koneelta) on legendaarinen DJ Screw - 3'N the Mornin. Ja pirun tiukka levy onkin. Kyllä meikäläinen lämpee. Ehkä kuitenkin yli tunnin levyä rupee olemaan hieman nihkee kuunnella putkeen, mutta biisi sielä täälä kyllä kuullostaa pirun timmiltä.

Kertosäkeisiin Screwed jutut tuo myös kyl makeen lisän. Lämpeen itse esimerkiksi helvetisti Z-Ro:n From The South biisistä. Onhan noita hyviä vetoja ja biisejä paljonkin lisää, mutta ei nyt kyllä tule vaan juuri mieleen. Parhaiten nää jutut toimii luonnollisesti näissä etelän vetelien tyylisissä biiteissä, eikä noita bay juttuja olekkaan hirveesti choppailtu tai hidasteltu käsittääkseni. Sanotaan vaikka näin että biisi sielä täälä tekee poikaa. Kokonaisen levyn kuunteleminen putkeen saattaa vähän saada allekirjoittaneen outoon mielentilaan, joten pyrin välttämään sitä.

Luni

Viesti Kirjoittaja Luni » La 11.2 2006 21:00

Mul on nää menny vähä ohi,varmaa jotai ennakkoluuloja joidenki mun kuulemien screwattuje biisien perusteella. Pitäs varmaa huviksee joku levy vaikka ladata iha tsekkailupohjalta. Mut kute aikasemmin jo sanottiin nii screwatut jutut kertseissä on kyl lämmittäny,heti tuli mielee Yukmouth - They Kingdom Come biisi,minkä screwatusta kertsistä tykkäsin tosi paljo.

Otso

Viesti Kirjoittaja Otso » Pe 10.3 2006 12:50

Mulle kyllä pärähtää screw music varsin hyvin. tietyissä olotiloissa varsinkin vielä enemmän.

suosittelen michael wattsin duunaamaa screwed versiota devin the dude levystä..

varsinkin see what I can pull biisi pärähtää slowed versiona.

Otso

Viesti Kirjoittaja Otso » Pe 10.3 2006 15:40

http://www.youtube.com/watch?v=eOgXYERL ... dj%20screw

edit. Mielellään näihin linkkeihin jatkossa pieni informaatio mitä tulevan pitää...

-UncleSam

Bruce a.k.a Stagger Lee

Viesti Kirjoittaja Bruce a.k.a Stagger Lee » Pe 10.3 2006 16:12

Kaikki Chopped & Screwed kama, mitä oon kuullu, on ollut ihan vitun hirveetä paskaa (, myönnän, en ole hirveästi perehtyny kyseiseen räpin genreen). Nyt jo(i)llain olis oiva tilaisuus muuttaa mun mielipiteitä, joten voisko joku uploadata mielestään vitun hyvää C&S kamaa, ni pääsen tuomaroimaan.

E-Roc

Viesti Kirjoittaja E-Roc » Pe 17.3 2006 22:20

http://s35.yousendit.com/d.aspx?id=2ENS ... MZ2S1OFTM4

Prince - Pop Life chopped & screwed joltain Dj Screw'n mixtapelta. Aika mielenkiintonen valinta Screw'ltä.

Keskiluokka G

Viesti Kirjoittaja Keskiluokka G » La 18.3 2006 22:04

Mar 17, 2006, 9:20pm, E-Roc wrote:
http://s35.yousendit.com/d.aspx?id=2ENS ... MZ2S1OFTM4

Prince - Pop Life chopped & screwed joltain Dj Screw'n mixtapelta. Aika mielenkiintonen valinta Screw'ltä.
Haha oon soittanu tätä repeatilla puol päivää jo, ei tätä jaksais alkuperäisenä kuunella parii kertaa enempää.

TonzaTheBoss

Viesti Kirjoittaja TonzaTheBoss » Ma 03.4 2006 0:12

Ei kellään sattuisi olevan tietoa DJ Screwn - Road To Da Riches levyn Tracklistingista. Halusin tutustua enemmän tähän genreen niimpä latasin kyseisen levyn, mutta eipä lue mitään biisien nimiä mulla. Niin ja on muuten tosi hyvä levy.

Chopped ja Screwed juttuun tutustuin ensimmäistä kertaa Lil waynen The Carter levyn myötä, ja oli kyllä niin kamalaa että en ajatellut että tulisin ikinä enään kuuntelee mitään tämmöstä.Mutta sitten kuulin Mike Jonesin albumin C&S ja se taas oli tosi hyvä.

PAT MORITAN HAAMU

Viesti Kirjoittaja PAT MORITAN HAAMU » Ma 03.4 2006 2:15

Road To The Riches - 1997
----------------------
1. Eightball MJG - Dont Hold Back - Intro
2. Kool G Rap - Road To The Riches
3. Dr. Dre - Bitches Ain't Shit (Freestyle w/Big Moe, D-Pac, Big Pokey, & ESG)
4. DBG'z - Once A Munt
5. Notorious Big - Missing You
6. Mc Breed - 7 Years
Side B
1. Mc Breed - 7 Years (Freestyle w/Big Pokey)
2. Big Mike - World Of Mine
3. Tupac - Wonder If Heaven Got A Ghetto
4. Hot Boys - Blood Thicker Than Water
5. Street Military - Never Leave the Pad
6. Scarface - Never Seen A Man Cry
7. J. Flexx - A Change To Come
8. Eightball & Mjg - In The Line Of Duty
9. The Lox - We'll Always Love Big Poppa (Freestyle w/Big Moe & Big Pokey)

Kriddmanne

Viesti Kirjoittaja Kriddmanne » Ma 03.4 2006 13:36

Screwed & Chopped toimii allekirjoittaneelle usein jopa paremmin kuin alkuperäiset biisit. Jokin siinä vaan on niin mukavaa kun biisit on hitaita ja puurosia... en tiedä johtuisko sitten tosta mun memphisdiggailusta, että kaikki koomaiset jutut toimii...

Mulla on kolme ihan ehdotonta hittiä, joista yhden kohdalla mä oon ihan pihalla että mikä biisi se on. Jos joku osais valaista mua, niin olisin todella kiitollinen.

DJ Screw:n 'As The World Turns Slow' - levyllä, biisi nimeltä 'Grippin Grain ft. Guerilla Maab'. Tää biisi on paras. Ihan levottoman hyvä biusa, ja olisikin kiva tietää että mistäs tän normaaliversio on saatavilla. Kenen biisi? (vaikka emmä kyllä siitä tuu tykkäämään yhtä paljon)

Pharoahin 'Six Foot Giant' - levyllä, Rock, Rock a Birdistä scruuvvattu versio on vähintään yhtä hyvä kuin edellämainittu grippin grain. On tullut huomattua että erityisesti kaikennäköset ruuvatut laulu-osuudet on ihan perkeleen hyvän kuulosia. Muutenkin itse pidän erityisen paljon astetta melodisemmista chopped & screwed väännöistä. Tästäkin kappaleesta pidän enemmän mörssättynä versiona kuin alkuperäisenä.

Kolmas hitti löytyy DJ Screw:n 'All Screwed Up Vol. 2' - levyltä, nimellä 'Tell Me Something Good'. Tämä levy kyllä miellyttää suurelta osin muutenkin, mutta tell me something... on noussut hitiksi. Tässä biisissä sattuukin olemaan kaksi aivan helvetin klassikkoa sämpleä, joista toisen voi bongata Koopsta Kniccalta, ja toisen suurinpiirtein joka kolmannelta memphisnauhalta. Ehkä näiden ansiosta biisi onkin tehosoitossa silloin kun tätä gerneä tulee jammailtua.

PAT MORITAN HAAMU

Viesti Kirjoittaja PAT MORITAN HAAMU » Ma 03.4 2006 20:02

toi "Grippin Grain" on Guerilla Maabin "Fondren & Main" - löytyy debyyttilevyltä Rise. Menee sinne top ~15 kaikkien aikojen listalla. Toi mainitsemasi älytön, ~9 minuuttia pitkä versio on kyllä jotain ihan vitun mielipuolista.

JMS

Viesti Kirjoittaja JMS » La 08.4 2006 21:49

Väitän, että chopped & srcewed on tavallista vaativampi laji, koska choppaamista ei saa olla liikaa ja tempon pitää olla sopivan hidas. Ainakin joissain uusimmissa tuotoksissa olen huomannut korviin pistävää äpäröintiä, kun kaikki on vastoin Dj Screwin lakeja. Olen opiskellut ja huomannut, että chopped on parhaimmillaan pieninä annoksina ja mieluiten alkuperäisen tuotoksen entuudestaan tunteminen parantaa kuuntelu nautintoa. Sanoisinko, että entuudestaan tunteminen on melkeimpä ehdoton minun osalta.

Nytten kuuntelen Chopped & Screwed You'z a Ganxtaa, joka kuulostaa paremmalta kuin alkuperäinen.

Vastaa Viestiin